26 May 2009

KECEWA PERANGAI SEGELINTIR PENDUDUK KOTA MARUDU

Walaupun letih sejak minggu lalu dan baru pulang sebentar tadi (1:00am) dan mengantuk, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk meluahkan rasa sangat sangat kecewa terhadap segelintir penduduk Kota Marudu yang  menunjukkan sikap "tamak" terang2 didepan mata saya sendiri hari ini. 

Cuba fikir bah, Saya tahu orang itu ada kereta, rumah, kantin kampung ala... tidak payah lah saya sebut asset2nya cakap sahaja dia seorang kontraktor memang tidak layak memohon bantuan untuk orang miskin tapi ini nak.. juga ajukan permohonan minta bantuan. Apa lagi saya pun buat muka bodoh saja waktu menerima permohonan tersebut. Gambar pun boleh tahan tayang pondok buruk tapi saya tak boleh post (shhh..) . Lepas tu petang tu timbul lagi seorang kontraktor pun serupa juga. 

Jangan lah begini bah  buat malu ja kena cakap2 orang. 

20 comments:

Srixon said...

sabar sajalah ko geng, mmg mcm tu lah masyarakat di KM dari dulu hingga selamanya LoL

Yohana Tawith said...

alalah.. tamak.. nda masyukkkk kali projectnya. haha

Kaiserin Sisi said...

GODO'OT BANTUAN bogia ri.... :-)

SANGURU said...

(Ohhhh letty...an'dakadan ko e' kah?)
bah, siti oku nopoh id tukad momoros boh; " iti nopoh kes, bkn d KM saja...ni la lumrah manusia. Tak pandai kecukupan, melainkan mereka yang ada kawalan diri/jiwa/nafsu/keinginan..."

Syabas, isu yang menarik utk dikongsi bersama.

Bah, izin lalu. Gumuli oku kam'baguu..

TOMPINAI said...

itulah manusia....sengaja mengambil kesempatan. mencuri daripada yang berhak.

Yang penting kita tahu siapa kita dan bagaimana kita mengatasinya...

Tolong orang yang sepatutnya....

Biarkan mereka yang ada tapi pura2 tidak ada....

Little Mike (LM) said...

permohonan begitu boleh kasi KIV saja ba Letty.. Mohon maaf, saya ulas balik artikel ko di blog saya. Kalau isu jadi panas, SAYA AKAN BERTANGGUNGJAWAB. hehe tapi jangan risau. Sya org sederhana dalam menulis..

Jika ada kebenaran daripada letty, mcm bagus ini isu diketengahkan dalam blog Suara Anak Marudu (SAM).

ison said...

Ya, mimang. Betul tu, masalah mcm ni bukan berlaku di KM saja. jgnlah kau hukum orang2 KM begitu ba Srixon.

2 1/2 tahun sya kerja di Hosp. KB. Ada juga kes begitu. Tokeh kadai, tapi mohon minta bantuan.

2 tahun sya kerja di Hosp Tuaran. Ada juga kes begitu.

Pokoknya, masalah glokal mcm ni kita kena tangani bersama. sepa tidak mahu duit/bantuan. kalau ada peluang, orang memohon saja.

kepada pegawai kebajikan yang diamanahkan, bah pandai2lah bah kamu saring sepa2 yang tdk layak tu jgn la bah kasi lulus.

Nota: kes begini tidak bikin heran sya. yang bikin heran sya ialah sudah tahu orang tu mimang berkemampuan, tapi kana kasi lulus juga bantuan. salah sepa klu begitu?

Srixon said...

minta maaf byk2 ison terlanjur cakap bah tu, tapi kadang2 bikin panas juga bah org yang berkemampuan mendesak dan pandai marah2 lagi tu jika minta bantuan

ILLIE said...

srixon..mungkin ko ada kuasa untuk menapis permohonan2 ini..ko pandai2 lah bah..kalu suda tau pemohon itu ada kemampuan untuk hidup..pandai2 lah bah atur..

letty..jangan lah ko susah2 bah..ko terima sija borang permohonan diurang..kalu terbukti pemohon itu memang inda layak..paham2 lah bah kan maksud sia..heheehe

Rina said...

Hi Letty..
Posting yang sangat bagus.
Saya pun orang kota marudu juga ni dan ada banyak kenal kontraktor2 terutamanya perempuan.

Saya mau share satu kisah ba ni. Sudah lama juga pasang niat mau post dalam blog saya tapi selalu saja tertangguh.
Saya dengar laporan dari individu2 tertentu bahawa ada seorang kontraktor perempuan ni yang TERSANGATLAH TAMAK projek. Mentang2
seorang yang menjadi harapan untuk memilih mana2 lesen untuk cabutan, memandailah si kawan ini kuiri lesen kontraktor perempuan yang lain..si kawan ni pinjam lesen orang lain dan dipilih untuk cabutan padahal sendiri yang buat itu projek..
Dia boikot lesen kontraktor2 yang lain dengan alasan dan tuduhan bahawa individu itu penyokong PKR.
Layak kah dia menilai orang dari sudut itu?
Jelas sangat c perempuan ini tidak layak ba berbuat demikian.
Saya terus terang ah..kejatuhan Datuk Max suatu hari nanti adalah disebabkan oleh orang2 harapan dia terutamanya si perempuan ini yang sikit2 guna nama Datuk..
Harapan saya kepada pihak berwajib yang bertanggungjawab dalam memilih dan menyenaraikan lesen kontraktor untuk cabutan, silalah berlaku adil. Tukar2 orang ba. jangan kontraktor yang sama saja untuk setiap kali cabutan. Sama2 ada periuk mau jaga,kenapa pula tergamak sabotaj lesen orang lain..
Orang ini dapat kontrak banyak tapi bila JKKK minta sponsor, 1 sen berkarat pun tiada dia bagi dengan alasan TIADA DUIT..pukima betul!

Letty..
ko orang kaut PBS,sila ajukan perkara ini kepada atasan untuk masukkan dalam minit mesyuarat. Bagi amaran kepada mereka yang tamak.Ini Kota Marudu bukan parti PBS saja yang ada. Aail lah pada kontarktor dari parti2 komponen BN yang lain. Dan siasat2lah dalang2 ini supaya nama baik Datuk dan Parti PBS terjaga..

RIDWAN.ct said...

letty...

susah juga mau cakap orang kita, tapi kalau inda cakap orang kita juga... dimana ada gula disana ada semut, tapi bila? semut ini akan lupakan gula walaupun sudah kenyang.... buat susah aja orang macam ni.

ison said...

Aik, opodos lada kokow diri ti blog nu letty. Macam berasap telinga tu komen si rina tu. Kalau betul apa dia cakap tu, ba pandai2lah bah kamurang yang berkepentingan tu mengurus bagus2. Hehe...

Srixon said...

susah kalau ada org politik masuk campur pentadbiran, sudah lumrah terpaksa hadapi juga

Rina said...

Hi..
terus terang saya cakap ah, lesen kontraktor ini salah seorang kentraktor ini sudah kena BLACK LIST atas tuduhan penyokong PKR. Yang saya heran lagi, Datuk Max pun termakan aduan parasit2 dalam Parlimen ini.Sepatutnya sebagai pemimpin, Datuk seharusnya jumpa itu pemilik lesen dan dengar cerita sebenar dari semua pihak ba sebelum menghukum mana2 kontraktor dengan menyenarai hitamkan lesen mereka..Ini orang ah saya cakap mau hidup sendiri saja.
Mungkin ko tau juga siapa gerangan ini orang ni Letty tapi biarlah.. suatu hari nanti dia akan tahu juga tu.Ko teruskan saja kerja ko sebaik mungkin.Jangan jadi macam c si dia ini..

Anonymous said...

Letty.... Quite unaccurate to really say that this kind of case happened only in KM...I really know (knew) that it's becoz of greediness...I have been to many places in Sabah ...Tongod..Pinangah...Tambisan...Karakit...many more to list..n found that it's just the same to ur case... Even YB Ronald Kiandee ever says that openly in the news...But..do ur part...or our part...if U n Me know that they r not qualified for it ...put our sincere comment n we shouldn't be scared o feel threaten... Berani Kerana Benar bahh...kalau kita boleh buktikan semuanya apa mo takut kannn....

tokasid said...

LeTtY:

kadang2 amat sukar nak faham manusia jenis ini. Tak ada rasa malukah di hati mereka?

hkm said...

tiap tiap hari, begitu ramai pakcik dan makcik yang berumur 70-80 datang minta sign bantuan yang memerlukan pengesahan doktor supaya tidak dapat kerja. ??? bayangkan, apabila kamu sudah begitu tua umur, bolehkah lagi kamu kerja? Siapa yang salah kalau bukan krjan ? bertahun bertahun dgn pemimpin yang sama tapi keadaan kemelut masih tidak berubah....

Srixon said...

ramai yang tua tapi kebanyakan mempunyai anak2 yang berkemampuan, umur tua bukan kewajipan untuk kelulusan bantuan, banyak perkara lagi perlu diambil kira

dardie said...

Alalalallalallaala...Paling Tamak Di Asia Tenggara tu sy rasa..suda dapat peha, mau yang di tengah-tengah peha lagi..har!har!har!..Ini la ba masalah ni..sedangkan banyak lagi yang lebih memerlukan tapi dia mau juga menyibuk mau kasi selit2 permohonan mau minta bantuan. Dan adalah menjadi suatu tragedi yang menyayat pemikiran bila permohonan insan2 tamak ini diluluskan pula..keadaan ini suda banyak berlaku di mana-mana..seolah-olah politik pejabat itu yang menentukan nasib urg2 susah..kesian,kesian...

Kepada sesiapa sahaja yang tergolong dalam kategori "mampu" tu jangan la melakukan sesuatu yang memungkinkan nasib2 urg2 miskin tu tersisih..biar la dorang yang lebih layak yang memohon dan dapat..

dan, kepada mereka2 yang bertanggungjawab dalam menapis serta meluluskan setiap permohonan bantuan tu atau apa saja, harap2 tiada la isu politik pejabat yang hanya memandang pada senyum sahabat atau kerabat untuk permohonan itu diluluskan..

Rozan@Muralang76jr. said...

Hi Letty saya baru kenal u minggu lepas time d padang n dinner d "chan hiong" n baru tau u adalah SU kpd YB malam tu.. nice 2 meet u..