23 Feb 2009

OMONG ABOUT UNI. GRADS

I heard many complaints from my friends that uni. grad. are lazy nowadays. Those hardworking one are hard to find. Few years back, I interviewed a jobseeker grad from UPM major in accounting and finance to assist admin/HR and accounts depart. 

Me :  "Selamat pagi cik A... terima kasih kerana datang awal ke temuduga ini. Cik ada bawa sijil2 original?"
Cik A : "Ada.."
Me : "Ok, cik A pernah bekerja sebelum ini?"
Cik A : "Pernah"
Me : "Jawatan apa tu cik A dan ceritakan tugas -tugas yang diberikan, maksud saya pengalaman cik  semasa menyandang tugas tersebut?"
Cik A : "Saya bekerja sebagai kerani akaun di bla bla bla... , saya buat semua akaun syarikat tersebut dan juga tutor sambilan dalam matapelajaran matematik bla bla bla..."
Me : "Jadi cik A ni pengalaman buat fullset account seperti debit, credit, balance sheet, profit/loss semua tu?"
Cik A : "Ya boleh"
Me : Cik A boleh issue cheque? Journal? semua tu?
Cik A : "Ya boleh"
Me : "Jika sekiranya pihak kami mengambil cik A sebagai pembantu tadbir & akaun di syarikat ni, selain dari menyediakan report akaun, cik juga kena menyediakan checkroll gaji pekerja setiap bulan. Sanggupkah cik A overtime menyiapkannya semua hingga larut malam?"
Cik A : "Ya sanggup" Aik buli tahan sanggup juga dia? Bagus tanya lagi soalan lain heheee...
Me : "Cik A syarikat ni mempunyai 2 nurseri dan 2 kem yang terletak jauh dari bandar. Pekerja pun ramai. Jika cik dihantar meng-audit ke kem atau nurseri tersebut bersama beberapa orang pekerja dari pejabat. Cik A sanggup kah? kadang2 kena bermalam"
Cik A : "mmmmm... ya sanggup" Aik buli tahan.
Me : "Soalan terakhir, sanggupkah cik A menghadapi tekanan kerja, aku ni paling tegas di  bahagian pentadbiran"  Hinted her that be very very afraid of letty. Awas letty orang garang kakakaa...
Cik A : "Ya sanggup" 

Since semua boleh dan sanggup, I hired her on 6 months probation. After her 6 months probation wah! indah kabar dari rupa hmm.. correct me if i'm wrong or is it cakap tidak serupa bikin? whatever, so decision, decision, somebody had to it. I going to fire her! But my big bos saved her, said to give her another chance *sigh*. 

Me : "Cik A sila berjumpa dengan saya selepas kerja petang ini. Saya nak berbincang tentang pengesahan pekerjaan kamu"
Cik A : "OK"

After work
Me : "Cik A tempoh percubaan kamu sudah tamat.. sepatutnya saya sudah keluarkan surat pengesahan pekerjaan kamu. Tahu kenapa saya tidak keluarkan surat tersebut?"
Cik A : "Tidak tahu"
Me : "Begini  saya trus terang dengan kamu prestasi kerja kamu amat mengecewakan. Saya lihat kamu lebih cenderung bersembang dengan pekerja yang lain. Saya tidak melarang kamu bersembang atau bercerita dengan sesiapa pun tapi tangan mesti bekerja. Tapi, saya lihat kamu setiap hari berhenti buat kerja melepak di depan meja si.... Lepas kena tegur baru mahu buat kerja cepat2 itu pun cincai sehingga saya kena buat balik kerja kamu. Bukankah itu buang masa. Bahagian akaun pun komen kamu salah issue cek dan journal. Kamu juga tidak pernah berjumpa dengan saya atau pun dengan si .... tentang masalah kerja kamu. Dulu semasa temuduga kamu cakap sanggup itu sanggup ini. Dimanakah kesanggupan itu?" 

Cik A : mmm...

Me : "Saya harap kamu faham mengapa saya tidak mengeluarkan pengesahan pekerjaan kamu. Bos cakap beri kamu peluang lagi untuk memperbaiki prestasi kerja. Oleh itu, saya beri kamu 3 bulan lagi percubaan. Kamu faham apa yang saya katakan tadi?"
Cik A : "ya, faham"

Less than 3 months Cik A resigned. Phew! Lucky for me no more headache. Later I found she also giving out P&C information to outside our depart adee... 

I hope all those uni. grads. take note that having a degree cert. does not guarantee your place in the  workforce. 

No comments: